دانشنامه تخصصي ايران معمار
آموزش و مرجع تخصصي معماري
WEB:iranmemar.rozblog.com
Email:iranmemar20@yahoo.com
Tell:0917 602 3541
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
در باره عایق های رطوبتی در ساختمان | 1 | 59 | sazeafzar |
تاثیر رنگ در معماری | 0 | 72 | ahmadreza |
چارت مدیریتی انجمن فنی و مهندسی ایران معمار | 0 | 64 | ahmadreza |
روش های ساخت ماکت | 0 | 54 | ahmadreza |
فوم بر بسازید | 0 | 54 | ahmadreza |
چوب بالسا | 0 | 47 | ahmadreza |
هفت اصل طراحي داخلي | 0 | 42 | ahmadreza |
هوشمندسازی فضاهای درمانی | 0 | 51 | ahmadreza |
نور در معماري | 0 | 82 | ahmadreza |
چگونه بهترین چیدمان را در اتاق جوانان پیاده کنیم؟ | 0 | 56 | ahmadreza |
چند توصیه برای دکوراسیون اتاق خواب | 0 | 47 | ahmadreza |
بررسی و چگونگی اتاق خواب میهمان | 0 | 44 | ahmadreza |
نکته هایی در مورد ساختمان سازی | 0 | 29 | ahmadreza |
نقش آب در معماري | 0 | 34 | ahmadreza |
قوانین و اصولات کلی برای ساخت یک بیمارستان | 0 | 26 | ahmadreza |
آموزش ساخت یک شهاب آتشین در مکس | 0 | 60 | ahmadreza |
آموزش ساخت جنس شیشه واقعی در مکس | 0 | 45 | ahmadreza |
معرفی نرم افزار اتوکد | 0 | 48 | ahmadreza |
جذاب ترین بخش انجمن از دید شما کدام است؟ | 0 | 48 | ahmadreza |
معرفی چت روم اعضا | 0 | 44 | ahmadreza |
دانشنامه تخصصي ايران معمار
آموزش و مرجع تخصصي معماري
WEB:iranmemar.rozblog.com
Email:iranmemar20@yahoo.com
Tell:0917 602 3541
سلام
مرجع تخصصی معماری معمار فا آغاز به کار کرد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معماری می تونید به معمار فا مراجعه کنید
http://www.memarfa.com/forum
دانلود کلیه دانستنیهای لازم برای معماری
سلام
خوبين
انجمن تخصصي سرگرمي تفريحي زارا
با بخش ها و موضوعات مختلف رسما راه اندازي شد و مديريت فعال براي هر يك از بخش هاي خود مي پذيرد
هتلی یخی در فنلاند به سبک شخصیت های کارتونی !!
جهت مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگتر اینجا کلیک نمایید. |
جهت مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگتر اینجا کلیک نمایید. |
جهت مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگتر اینجا کلیک نمایید. |
جهت مشاهده ی تصویر در اندازه ی بزرگتر اینجا کلیک نمایید. |
هتل عباسی اصفهان - مهر ۹۰
Sungate Port Royal****** هتل سان گیت بزرگترین مجموعه ساحلی - تفریحی را در ترکیه و سواحل مدیترانه دارا است. که مساحتی برابر ۲۵۰ هزار مترمربع را در بر دارد و بدین جهت به این هتل لقب بهشت کوچک را داده اند.
هتل فوق از نظر امکانات SPA و کلیه خدماتTherapy(سالنهای ماساژ، مدتیشن و سالنهای زیبائی) در رتبه دوم جهان قراردارد.
سان گیت در ۴۵ کیلومتری فرودگاه آنتالیا و ۲۵ کیلومتری مرکز شهر آنتالیا در کنار ساحل شنی واقع شده است.
امکانات هتل :
استخر سرباز و سرپوشیده، استخر کودکان، سونا، جکوزی، حمام ترکی، مینی کلاب، فروشگاههای مارک دار، کلینیک، سالنهای کنفرانس، کرایه اتومبیل، سه رستوران اصلی، آلاکارت رستوران، بار، زمین تنیس، زمین فوتبال، بیلیارد، بولینگ، تنیس روی میز، سالن ایروبیک، گیم نت، دیسکو، سالن بسکتبال، آکوا پارک، قایق پدالی و اسکواچ.
امکانات اتاقها :
ایرکاندیشن (همیشه روشن)، حمام، میز آرایش و سشوار، تلوزیون با کانالهای ماهواره، مینی بار، بالکن، صندوق امانات الکترونیکی، رادیو، اینترنت، تلفن، روم سرویس .
Antedon Deluxe Hotel*****
هتل آنتدون بهترین و بزرگترین مکان برای احساس شادی و رفع خستگی با بهترین و عالیترین سرویس دهی روزانه در بهترین منطقه بلدیبی میباشد.
این هتل در بهترین منطقه توریستی آنتالیا (بلدیبی) واقع شده است و ۹۰ هزار مترمربع فضای اختصاصی ساحلی و امکانات تفریحی رابه خود اختصاص داده است.
امکانات هتل :
استخر سرباز و سرپوشیده، استخر کودکان، سونا، جکوزی، حمام ترکی، مینی کلاب، سالن نمایش، سالن ماساژ، کلینیک، سالن زیبایی، کرایه اتومبیل، چهار رستوران اصلی، آلاکارت رستوران، چهار بار، زمین تنیس، مینی فوتبال، بیلیارد، بولینگ، تنیس روی میز، والیبال ساحلی، گیم نت، دیسکو، سالن بسکتبال، دارت، آکوا پارک، قایق پدالی و ساحل اختصاصی.
مکانات اتاقها :
ایرکاندیشن (همیشه روشن)، حمام، میز آرایش و سشوار، تلوزیون با کانالهای ماهواره، مینی بار، بالکن، صندوق امانات الکترونیکی، فرش، تلفن، روم سرویس .
نمای بیرونی، لابی و رستوران هتل ارگ جدید بم
روستای زیبا و عجیب لاس دی ستینیل setenil یکی از محبوبترین جاذبه های توریستی اسپانیا است. این روستا در میان یک صخره بسیار بزرگ قرار دارد. بسیاری از خانههای این روستای کوچک در دل سنگ قرار دارند. زمان بازسازی این روستا سالهای 1484 است. روستاییان خونگرم اینجا زندگی عادی خود را سپری میکنند. برخی از آنها باغهای زیتون بر روی سقف خانه های خود پرورش میدهند.
این روستا در واقع، یادگار پادشاهان کاتولیک، مورس - آفریقا است که در سالهای 711 برای پیروزی در قلمروی خود مبارزه کرده و حکومت شبه جزیرهای را بوجود آوردند. مکان های تاریخی و باستانی این روستا شامل؛ قلعه باستانی در بالای تپه، کناریک کلیسا است و دیگر جاذبههای آن؛ خانههای غار، برج عرب و مخزن بزرگ است. این روستا یا شهر کوچک در نوع خود منحصر به فرد و زیبا است.
دانلود نقشه مجتمع سه طبقه اي و يك واحدي
شمال:6.85متر
جنوب:6.85متر
شرق:11.50متر
غرب:11.50متر
مساحت:75.775متر
شامل:پلان زير زمين-پلان طبقه همكف-پلان طبقات-پلان مبلمان-پلان بام-برش آ-آ-برش ب-ب-نماي جنوبي-پلان موقعيت
موقعيت ساختمان:جنوبي رو به گذر
رمز فايل در اتوكدiranmemar.rozblog.com
رمز فايل دانلود:iranmemar.rozblog.com
لينك دانلود:
http://www.farsiup.com/images/a4jqpmfw5mq5ypbn9.rar
سلام
اين فونت ها شامل يك سري فونت هاي فارسي و انگليسي براي اتو كد مي باشد
روش استفاده:
اتوكد را ببنديد وارد مكاني كه اتوكد را در آنجا نصب كرديد شويد فونت هاي داخل اين پوشه را كپي و در پوشه فونت اتوكد كپي كنيد
وبعد از اين مرحله اتوكد را اجرا كنيد
رمز فايلiranmemar.roz blog .com
لينك دانلود:
http://www.farsiup.com/images/jec7f7pucg9qgrlfanrq.rar
برنامه فارسي نويس كاتب برنامه اي است براي نقشه كشان كه متن هاي فارسي خود را بتوانند به راحتي نگارش كنند
رمز فايل:iranmemar.rozblog.com
لينك دانلود:
http://www.farsiup.com/images/8lkcnfntasvyy1ycvc7n.rar
اين مسجد، در حقيقت، مجموعهاى از ساختمانها و آثار هنرى دورههاى بعد از اسلامِ تاريخ ايران است که يادگارهايى از پادشاهان، وزيران، اميران، بزرگان و بانوان خيّر ايرانى بعد از اسلام را در بر دارد و بخشى از تحولات معمارى دورههاى اسلاميِ تاريخِ ايران را، در مدت هزار سال، نشان مىدهد. بخشهاى ممتاز و جالب توجه اين مسجد بدين قرارند:
- صفههاى کوچک سمت راست دالان ورودى که با ستونهاى مدور و گچبرىهاى زيبا تزئين يافتهاند و مجموعهاى از آثار دورهٔ ديلمى در قرن چهارم هجرى قمرى است.
- گنبد خواجه نظامالملک وزير مشهور ملکشاه سلجوقى که در سالهاى ۴۶۵ تا ۴۸۵ هجرى قمرى ساخته شده است. کتيبهٔ کوفى اين گنبد که در ضلع جنوبى مسجد واقع شده، حاوى نام پادشاه وقت، ملکشاه و وزير او خواجه نظامالملک است. عنوان ملکشاه در اين کتيبه «يمين خليفهاللّه اميرالمؤمنين» ذکر شده است. خليفهٔ عباسى در آن زمان «المعتصم باللّه» بوده است. چهل ستونى که در منتهىاليه غربى اين ضلع واقع شده، از دورهٔ شاهعباس اول صفوى است، که در سال ۱۰۱۹ هجرى قمرى به ساختمانهاى مسجد افزوده شده است.
- چهل ستون که در سمت چپ دالان ورودى واقع شده و در ساخت آن از سبک ابنيهٔ سلجوقى پيروى شده است، از آثار دورهٔ پادشاهان آلمظفر در قرن هشتم هجرى قمرى است.
- ساختمان ايوان جنوبى مسجد از قرن ششم و تزئينات داخل و خارج آن از قرن هشتم، نهم، دهم و يازدهم هجرى قمرى است. دو منارهٔ اين ايوان ظاهراً در عهد حسنبيک ترکمان افزوده شده است و در دورهٔ اين امير آققويونلو و پادشاهى طهماسب اول و شاهعباس دوم، تغييرات ضرورى مسجد به انجام رسيده و داخل و خارج اين ايوان، با تزئينات کاشىکارى آراسته شده است. در بين مقرنسهاى تاق اين ايوان، نام «ابونصر حسن بهادر» که بانى تعميرات و الحاقاتى در اين مسجد بوده است. در يک لوحهٔ کاشىکارى مربوط به سال ۸۸۰ هجرى قمرى ثبت شده است.
- تزئينات کاشىکارى اطراف صحن از دورهٔ حسنبيک ترکمان معروف به اوزون حسن و از قرن نهم هجرى قمرى است.
- ايوان شرقى مسجد مشخصات معمارى دورهٔ سلجوقى را از قرن ششم به خوبى حفظ کرده است. داخل اين ايوان با گچبرىهاى قرن هشتم آراسته شده و کتيبهٔ کاشىکارى آن حاکى از تعميرات در دورهٔ شاه سليمان صفوى است.
- صفهٔ عمر در شرق اين ايوان واقع شده است که در دورهٔ قطبالدين محمود، شاه آلمظفر، به وسيلهٔ «مرتضى بن الحسن العباسى الزينبي» در محل بناى قديمى ديگرى ساخته شده است. در دورهٔ حکومت موقتى اشرف افغان تعمير شده و به دستور او کتيبه و لوحههايى به اين صفه افزوده شده است.
- ايوان غربى مسجد که ساختمان آن از قرن ششم هجرى است و با تزئينات کاشىکارى آن دوره که بيشتر از نوع خطوط بنايى است، آراسته شده است. اين ايوان در دورهٔ پادشاهى شاه سلطان حسين صفوى تعمير و تزئين شده و با کتيبهها و لوحههايى در قالب خطوط مختلف زينت يافته است.
در شمال ايوان غربى، مسجد کوچکى از دورهٔ اولجايتو (ايلخان مسلمان مغول) واقع شده است که محراب عالى گچبرى شدهٔ آن در سال ۷۱۰ هجرى قمرى به دستور وزير ايرانى او «محمد ساوي» ساخته شده و تاقهاى آجرى متنوعى دارد. محمد ساوى در سال ۷۱۱ هجرى قمرى بر اثر سعايت بدگويان به دستور اولجايتو کشته شد؛ ولى اين اثر ارزندهٔ دورهٔ صدارت او همچنان نام او را در تاريخ جاويدان کرده است. نام استاد حيدر اصفهانى که سازندهٔ اين محراب عالى گچبرى شده است، نيز در آخر حاشيهٔ کتيبهٔ محراب، بر جاى مانده است.
در غرب ايوان غربى و مسجد اولجايتو، شبستانى از دورهٔ حکومت سلطان محمد بن بايسنقر تيمورى وجود دارد که سال ساختمان ۸۵۱ هجرى قمرى است و بانى آن «عمادبن مظفر ورزنهاي» است که از امراى لشکر وى بوده است. کتيبهٔ ثلث زياى سردرِ اين شبستان تاريخى را «سيد محمود نقاش» خطاطى کرده است. عمادبن مظفر، مسجد باشکوهى هم در محل توليد خود (ورزنه)، بنا کرده است.
این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد (این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهم است) خانه با شکوهی وجود دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بنا نهاده است به خانه طباطبایی موسوم و مشهور گردیده است.
این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط است که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است.
شامل اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن و دارای سرداب هایی که بادگیرها هوا را در آن جریان می دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است .
حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و تعداد اتاق های آن بیشتر است و دارای سرسرای پذیرایی مجزایی است. در زیر قسمت اندرونی مخصوصاً اتاق مرکزی، سرداب بزرگی قرار دارد که دارای مشخصات منحصر به فرد خود است و به علل مختلف از جمله :
قسمت بیرونی:
شامل تالار بزرگ (اتاق شاه نشین) در مرکز با نورگیرها و پنجره های مشبک رنگی و پنجره های کناری دو جداره که عمودی باز و بسته می شود . این اتاق دارای تزیینات نقاشی و آیینه کاری و گچ بری های جالب از جمله پنجره های مشبک گچی است که همچون پارچه توری ظریفی به نظر می رسد . در دو طرف اتاق شاه نشین اتاق های گوشواره بنا شده است در جلوی اتاق شاه نشین، ایوانی با آیینه کاری و گچبری های جالب دیده می شود
استاد دكتر محمدكريم پيرنيا
معمار (1376ـ1301)
استاد پیرنیا در شهر یزد از پدری نائيني و مادري اهل يزد به دنيا آمد. وي دوران دبستان و دبيرستان را در شهر يزد گذراند. در دورة ابتدايي نخست در دبستان «اسلام» و سپس در مدرسهاي دولتي به نام «مدرسة نمرة دو» تحصيل كرد و تحصيلات دورة دبيرستان را در دبيرستان «ايرانشهر» گذراند و براي ادامة تحصيل در دانشگاه به تهران آمد و با وجد آن كه در زمينة ادبيات تحصيل ميكرد و موفقيتهايي نيز داشت اما ادبيات را رها كرد و در نخستين كنكور «دانشكدة هنرهاي زيبا» شركت كرد و قبول شد.
محل دانشكدة هنرهاي زيبا در ابتدا در مدرسة مروي و سپس مدتي در مدرسة سپسالار بود، اما پس از سال 1320 به زيرزمين دانشكده فني دانشگاه تهران و بعد از مدتي به محل كنوني دانشكدة هنرهاي زيبا منتقل شد.
در آن زمان در دانشكده هنرهاي زيبا توجه چنداني به معماري ايراني نميشد و بيشتر به معماري غربي توجه ميشد و از نمونه بناهاي يوناني و ساير آثار اروپايي براي تمرينهاي درسي استفاده ميگرديد. اين موضوع چنان كه استاد پيرنيا اظهار داشته موجب رضايت خاطر ايشان قرار نگرفت و وي سرانجام دانشكده هنرهاي زيبا را بدون آن كه تحصيلات خود را به اتمام برساند، ترك كرد و به بررسيها و تحقيقات فردي خويش متكي شد و تلاش كرد با بررسي بناها و گفتگو با معماران و استادكاران قديمي برخي از ويژگيها و اصول معماري ايراني را مورد شناسايي قرار دهد و به تدريج حاصل برخي از آنها را در طي مقالاتي كه تدوين نمود، در اختيار عموم قرار داد. (1)
ايشان از سال 1344 تا مدتي پيش از انقلاب به عنوان معاون فني سازمان حفاظت آثار باستاني در زمينة ترميم، تعمير و احياء بناها و آثار باستاني فعاليت ميكرد و در ضمن مدتي در دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه شهيد بهشتي به تدريس معماري ايراني اشتغال ميورزيد. (2) شايد بتوان اظهار داشت كه علاقه و سابقة ايشان در تحصيل ادبيات در توجه وي به برخي از واژههاي كهن معماري بيتأثير نبوده است، و هر چند كه ايشان واژههاي محدودي را معرفي و تعريف كردند اما متأسفانه اين امكان پديد نيامد كه خود ايشان بتواند آنها را به صورت اساسي و اصولي گردآوري و تدوين كند و تنها معدودي از واژهها در انتهاي مقالات يا كتابهاي ايشان آورده شده است.
با توجه به كمبود اسناد و متون مربوط به معماري ايران در دهههاي پنجاه و شصت هجري شمسي، حاصل تلاشها و بررسيهاي استاد پيرنيا بسيار ارزشمند و سودمند بوده است و ايشان به درستي موفق شد ديدگاهي مثبت و ارزنده نسبت به معماري ايراني پديد آورد، اما طبيعي است كه مقدار اندك اطلاعات و فقدان حمايتهاي مادي و معنوي از تحقيقات ايشان موجب شد كه جامعة ايراني از همة توانمنديهاي آن استاد نتواند بهره برد.
معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.
معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :
1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.
2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .
در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.
هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.
بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.
طبیعت می تواند به عنوان مدل برای انسان قابل استفاده باشد.گفته می شود که برونلسکی ( (Burunellschi برای ساختن گنبد کلیسای جامع فلورانس تخم مرغ را به عنوان مدل در نظر گرفته است.یا ژوزف پاکستون ((joseph paxton در ساختن کاخ کریستال از برگ ویکتوریا که نوعی نیلوفر ابی بسیار بزرگ می باشد الهام گرفته است.امّا با این وجود این تصور اشتباهی است که هر سازه در معماری را به ترتیبی تقلیدی از پدیده ای طبیعی بدانیم.فرای اتو((Frei otto در جواب مدعیانی که سازه های معلقش را به تقلید از تار عنکلوت می پنداشتند می گوید: در زمانی که ما این سقفهای سبک معلق را طراحی محاسبه و ازمایش می کردیم هیچ یک از دست اندرکاران اطلاعاتی بیشتر ازسایر مردم عاذی نداشت.
عظیم سلطانیه در حال حاضر در بین خانه های خشتی سلطانیه همچون نگینی می درخشد و
گوشه ای از هنر و معماری ایرانی را به عالمیان عرضه می دارد .در قسمت جنوب غربی
ارگ سلطنتی ( کهندژ ) شهر سلطانیه ، آرامگاه سلطان محمد خدابنده اولجایتو به مثابه
یکی از عظیم ترین آرامگاههای اسلامی و شاید با شکوهترین آنها قرار دارد.
تعدادی
از محققین اسم قدیمی سلطانیه را ( شرویاز ) دانسته اند ، شرویاز که امروزه ( ویار
) و ( ویر ) نامیده می شود.نام دیگر منطقه سلطانیه ( قنغوراولانگ ) است . تاریخ نویسان احداث
آرامگاه اولجایتو را به طور مشخص در حد فاصل سالهای 704–712و به دستور سلطان محمد
خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ذکر کرده اند.
مورخین
در مورد علل احداث این بنا نوشته اند کهاولجایتو پس از طرح سلطانیه تصمیم گرفت که
به تقلید از آرامگاه برادرش غازان خان ، آرامگاه رفیع و با شکوهی برای خود بسازد
به همین جهت برای بر پایی این آرامگاه ، هنرمندان از هر سو به سلطانیه آمدند تا
یکی از شاهکارهای عظیم دوره مغول را به عرصه ظهور برسانند.
.
بخش اول |
مقدمه
منظور از هنر و معماری اسلامی، همان هنر و معماری سرزمینهای - خاورمیانه، آفریقای شمالی، هند شمالی و اسپانیا - است که از آغاز قرن هفتم میلادی تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند. خاستگاهها و ویژگیها اهمیت تزیینات خوشنویسی و شکل مسجد، دو ویژگی اصلی هنر و معماری اسلامی هستند که عمیقاً با ایمان اسلامی ارتباط دارند و در همان روزگار آغازین دین پیشرفت کردند. پیامبر [اسلام]، [حضرت] محمد، تاجری ثروتمند در مکه بود که در حدود 40 سالگی مجموعه عمیقی از وحی را دریافت کرد و شروع به تبلیغ دین جدیدی نمود. این وحیها که مسلمانان آنها را پیام الهی میانگارند، در قرآن - کتاب مقدس مسلمانان - جمعآوری شده است. میراث غنی زبانی و ادبیات عرب در احساس احترام عمیق نسبت به قرآن نقش داشت. (1) مرکزیت قرآن در فرهنگ اسلامی و جذابیت ویژه شکل خط عربی سبب شد از کلام نوشتاری، به ویژه آیات قرآنی به عنوان کتیبههای مساجد استفاده گردد و نیز تزیینات خطاطی و شیوههای آن در تمام شاخههای هنر اسلامی پیشرفت نماید. در سال 622 پس از میلاد، همان سالی که مبدأ تاریخ اسلامی قرار گرفت، حضرت محمد به شهر یثرب - که بعداً مدینه نام گرفت، هجرت نمود. در آنجا جامعهای از مومنان که در پیرامون خانه محمد به عبادت مشغول بودند، گردهم آمدند. نمازگزاران عادی جامعه جدید در این مکان ساده، شکل مسجد را پایهگذاری کردند که عبارت بود از محوطهای محصور و مستطیلی با آلونکهایی (خانههای همسران [حضرت] محمد) که در طول یک ضلع آن قرار گرفته بودند و یک ایوان ناهموار (سایهبانی که در اصل برای استفاده از سایه بوده است) که در یک طرف برای مسلمین فقیرتر در نظر گرفته شده بود. از این رو، تقریباً تمام مساجد نقشه خانه [حضرت] محمد را تکرار میکردند و عبارت بودند از یک محوطه محصور (صحن)، ساختمانی در یک طرف برای نماز و طاقهایی قوسی (رواقها ) در اطراف محوطه. اولین پیروان [حضرت] محمد[ص] که از شبه جزیره عربستان بودند در مقایسه با امپراطوریهایی که بعداً فتح کرده و ]سبکهای هنری آن را[ به عنوان سرمشق خود گرفتند، هیچگونه سبک هنری بومی و مخصوص به خود نداشتند. با گسترش اسلام، متناسب با شرایط متفاوت اقلیمی و مصالح در دسترس در فتوحات اسلامی و با جذب و اقتباس از شیوههای هنرهای بومی، انواع هنری آن بالیدن گرفت و نقشهایی که در یک ناحیه باب بود، به زودی جهان بزرگ اسلام را فرا گرفت. بنابراین هنر اسلامی از منابع فراوانی گسترش یافته است. شیوههای رومی، مسیحیت باستان و بیزانسی در معماری پیشین اسلامی مورد اقتباس قرار گرفت. تاثیر هنر ساسانی – هنر معماری و تزیینی ایرانِ پیش از اسلام در دوران حکومت ساسانیان ـ بر هنر اسلامیبالاترین اهمیت را داشت. شیوههای آسیای مرکزی با تاخت و تازهای تاتار و مغول به هنر اسلامی نفوذ کرد و هنر چینی تأثیر تکوینگری بر نقاشی، سفالگری و پارچهبافی اسلامی گذاشت. سیر تاریخی سیر تحول هنر اسلامی - از قرن هفتم تا هجدهم میلادی - را در سه دوره میتوان طبقهبندی کرد. دوره شکلگیری هنر اسلامی، کمابیش با حاکمیت اولین حاکمان اسلامی یا خلفای بنی امیه (661الی 750م) که اسلام را از دمشق در سوریه تا اسپانیا گسترش دادند، همزمان بود. دوره میانی، عصر خلفای عباسی (750م الی 1258م) که از بغداد در عراق خلافت اسلامی را بر عهده داشتند تا زمان استیلای مغول را در بر میگیرد. دوران خلافت عباسی که در ترویج آموزش و فرهنگ پرآوازه است، تاریخ اسلامی درخشانترین است. در همین دوره میانی است که تأثیر نماهای هنر ایرانی چشمگیر شد. از استیلای مغول تا قرن هجدهم میلادی را میتوان برای سهولت، دوره پسین هنر اسلامی نامید. در این دوره سبکهای متمایز هنر در بخشهای مختلف جهان اسلام قابل شناسایی است که با سلسلههای گوناگون حاکمان ارتباط دارند. سبکهای گفته شده در این مقاله در کنار هنر اموی و عباسی، هنرهای ترکان سلجوقی که از اواسط قرن یازدهم میلادی تا 1157م بر ایران حکم راندند، هنر ایلخانیان که مغول تبار بوده و شرق ایران را از از سال 1256م تا 11349 م در تسلط خود داشتند، هنر تیموریان که به عنوان بزرگترین حامیان فرهنگ ایرانی از سال 1378م تا 1502م بر شرق ایران حکومت کردند و هنر صفویه که حاکمان تمامی ایران از سال 1502م تا1736م بودند را نیز شامل میشود. هنر، تحت حکمرانی ترکان عثمانی که ازسال 1299م تا 1922م حاکمان ترکیه بودند و در قرن 16م امپراطوری خود را تا مصر و سوریه گسترش دادند نیز شکوفا شد. پیشتر در مصر (و سوریه)، سبکهای خاصی [به وجود آمد که] با حکومت فاطمیین (1171م-909م) و ممالیک که سلطه خود را در1250 پی افکندند ارتباط داشت. |
سلام
امروز تحویل موقت داشتیم
یه هفته ژیش درگیرش بودم تا دیشب نزدیکای صبح تموم شد
صبح استاد اومد
یه نگاهی به صورتای خواب آلود ما انداخت
شروع کرد
نفر اول رفت
نارا حت برگشت
نفر دوم یکم خوشحال
نفر سوم نتاراحت
.....
نفر پنجم منو صدا کرد
رفتم پیشش
یه نگاهی به جلد انداخت و یه نگاهی به م
و شروع کرد
پلان زیر زمین :کو تیپ بندی-دست آزاد شابلون و.....
و وقتی اشکمو در آورد رو کارم نوشت : دفتر یاد بود یه استاد
|
پورتال سرگرمی و تفریحی علمی فرهنگی خبری پونیز این پرتال دارای مطالب آموزشی متنوع و به روزی می باشد دارای انجمن های متنوع و تازه ترین خبر های علمی فرهنگیو... هدف این انجمن ارتقا سطح دانش می باشد با عضویت در این انجمن اطلاعات خود را به روز کنید www.poniz.ir/forum |
سلام
جاتون خالی
یه روز با دوستان تو سلف دانشگاه نشسته بودیم
که مدیر انجمن پاراکسو دیدیم
چون از دوستان بود اومد پیش ما
بعد از کلی تعریف بهمون گفت یه اردو هست برا کاشان میاین
بچه ها موافقت کردن منم گفتم باشه
خلاصه بعد از کلی هزینه و کاغذ بازی ثبت نام شدیم
روز حرکت فرا رسید
عجب اتوبوسی هرکه فکر نکنه می فهمه اتوبوس اسکانیهست
به هر حال جاتون خالی
خیلی خوش گذشت
به نام خداوند بخشنده مهربان
همارنا به چه معناست؟
واژه همارنا یک واژه برگرفته شده از زبان ایران باستان می باشد.
این واژه یکی از صفات خداوند یکتا را توصیف می کند به معنای
شمار کننده ثواب و گناه ...
فروشگاه همارنا
فروشگاه الکترونیک همارنا در تاریخ 15 شهریور 1390
به طور رسمی آغاز به کار نموده و با همکاری معتبرترین
سیستم های تجارت الکترونیک کشور محصولات
خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار داده است.
تیم مدیریتی ما در تلاش است که با استفاده از فعالترین
سیستم های پستی کشور محصولات مورد نظر شما را
با نازل ترین قیمت و در سریع ترین زمان ممکن درب
منزل شما در اختیار شما قرار دهد.
با ما در خانه خرید کنید ،
در خانه دریافت کنید ،
و در خانه پرداخت کنید.
خدمات طراحی مشاوره اجرا
آدرس:شیراز-خیابان صورت گر -تقاطع معدل-ساختمان ماتریکس 7113-طبقه چهارم واحد8 تلفن:208695-0711
فلاح:09361090218/دهنوی:09395043445/جمالی:09366705637
web:www.irannag.com
email:irannag1@yahoo.com
اتوکد یک نرم افزار گرافیکی برداری است.به این معنا که کلیه شکل ها را با مجموعه مختصاتشان در فایل مورد نظر ذخیره میکند نه با حالت ترسیم شده.بنابراین،بسیاری از اوقات،هنگام اجرای فرمان عملیاتzoomوpanبه منظور افزایش سرعت پردازش ،اشکال دایره ای و منحنی به صورت شکسته به نمایش در می اید.
eraser:به منظور حذف شکل ها
move:به منظور جابجایی شکل ها
copyبه منظور کپی کردن اشیا
rotateبه منظور دوران شکل ها
ایمنی در آسانسور امروزه دیگر یک اجبار است. مواردی باید در آسانسورها رعایت شود تا ایمنی سرنشینان تامین شود؛ مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع، زنگ خطر، تلفن یا سیستمی برای ارتباط با اتاق فرمان، کپسول آتشنشانی، ترمز و... مربوط به سازندگان است ولی مواردی هم مربوط به استفادهکنندگان است که باید مورد توجه قرار گیرند. به چند مورد اشاره میکنیم:
1 بیشتر از ظرفیت ممکن سوار آسانسور نشوید و با کلیدهای آن هم بازی نکنید. البته اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم آلارم ظرفیت مجاز و غیرمجاز باشد ولی رعایت ظرفیت آسانسور توسط مصرفکنندگان در اولویت قرار دارد. ظرفیتها معمولا 4، 6، 8، 10، 12 و... است که باید روی پلاک مشخصات در کابین نصب شود. معمولا کابین آسانسور به صورتی طراحی و ساخته میشود که حداکثر ظرفیت بهسختی در آنجا شوند، زیرا استفاده خارج از ظرفیت خطرات بسیار جدیای دربردارد که قابل مقایسه با وسایل دیگر نیست. برخی از شهروندان، به ویژه در ادارهها، به ظرفیت اعلامشده برای آسانسور توجه نمیکنند و بیش از حد ظرفیت مجاز سوار میشوند که این اقدام به توقف غیرطبیعی آسانسور میان طبقات میانجامد.
2 مسافران بیرون آسانسور فرمان احضار میدهند و مبدا و مقصد را مشخص میکنند و آسانسور هم در زمان مناسب و طبق برنامه قبلی پاسخ میدهد. بنابراین فشار مجدد روی دکمههای احضار کابین، کاری بیهوده است. استفادهکنندگان از آسانسور، وقتی راهنمای دیجیتال طبقات را ایستاده روی یکی از طبقات میبینند، دکمه آسانسور را چندبار با شدت فشار میدهند بلکه آسانسور زودتر بیاید اما این کار، غیر از خرابی و صدمه زدن، فایدهای ندارد.
3 زمانی که آسانسور سوار میشوید، مسافران درون کابین فرمان حرکت میدهند و مقصد را مشخص میکنند. این وسیله قادر به شناسایی مسافران از نظر سن، قد، مونث یا مذکر و بیمار یا سالم بودن و میزان وزن دقیق مسافران نیست؛ بنابراین بیهوده کلیدهای آن را دستکاری نکنید.
4 دکمههای فرمان در محلی نصب شده که کودکان کمتر از 7 سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند ولی همواره باید بهخاطر بسپاریم که هرگز کودکان بهتنهایی نباید از این وسیله استفاده کنند. با ایجاد شرایط مناسب و فضای بازی در مجموعه مسکونی و گاهی مذاکره دستهجمعی با کودکان و نوجوانان باید بهصورت جدی و کامل از بازی آنها با آسانسور جلوگیری کنید.
5 هرگز هنگام وارد شدن به کابین آسانسور در حال گفتوگو از عقب یا از پهلو وارد آسانسور نشوید. همواره هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید. سادهترین روش، اطمینان از وجود روشنایی کابین، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد درون آن است.
6 بیشترین آمار حوادث مربوط به ایام عید است که نشاندهنده بیتوجهی به ظرفیت استفاده از آسانسور با حضور جمع زیادی از خانوادهها در این وسیله است. همچنین کودکان بیشترین قربانیان حوادث آسانسور هستند که این وسیله را بازیچه فرض میکنند. آن هم به دلیل عدم آموزش توسط والدین است.
7 در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتیالامکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنید.
8 قطع برق از اصلیترین مشکلات در استفاده از آسانسورها در کشور ماست. گرچه آسانسورها باید به سیستم «BLACK OUT» مجهز باشند تا در زمان قطع برق، کابین، همتراز یک طبقه متوقف شود اما در مواقعی امکان حبس در آسانسور وجود دارد. معمولا بلافاصله بعد از گیر افتادن آسانسور، احساس خفگی به افراد دست میدهد که این، بیشتر یک توهم است تا واقعیت. بد نیست بدانید که هیچکس در حوادث آسانسور دچار خفگی نمیشود؛ زیرا ذهنیتی که برای مردم درخصوص تمام شدن اکسیژن در آسانسور ایجاد شده کاملا اشتباه است و چنین موردی در ساختار آسانسورهای امروزی امکان ندارد. تنها مشکل، استرس و نگرانی حادثهدیدگان است. بنابراین در چنین مواردی کسی اقدام به شکستن شیشه آسانسور نکند چون فقط کار را خرابتر و خطر را بیشتر میکند.
9 همچنین لازم است که افراد محبوس، تا لحظه اعلام گروه نجات برای خروج از کابین منتظر بمانند، چون در مواردی افراد در خروج عجله به خرج دادهاند و همزمان، آسانسور راه افتاده که این موضوع تا به حال قربانیان زیادی گرفتهاست. در هر صورت، خونسردی خیلی مهم است. خونسرد و صبور باشید.
10 آسانسورها معمولا در نصب و راهاندازی مشکلی ندارند؛ بهخصوص که آسانسورهای جدید به وسیله اداره استاندارد کنترل میشود، اما این وسط جای بازدید ماهانه با کیفیت بهطور قابلتوجهی مبهم است! چون همه مشکلات به مرور زمان ایجاد میشود و تعمیر غیراستاندارد است که ایمنی آسانسور را از بین میبرد. بنابراین نسبت به بازدیدهای ماهانه و طرز نگهداری و هویت و صلاحیت فنی و عمومی پیمانکار نگهداری آسانسور محل سکونتتان بیتفاوت نباشید. این بیتفاوتی گاهی به قیمت جان تمام خواهد شد.
نقش شیشه در معماری امروز بسیار چشم گیر و غیر قابل انکار می باشد ، این متریال با وارد شدندر هنر صنعت گونه ی معماری ، تغییراتی شگرف را در این بادی هنری ایجادکرد
نقش شیشه در معماری امروز بسیار چشم گیر و غیر قابل انکار میباشد ، این متریال با وارد شدن در هنر صنعت گونه ی معماری ، تغییراتی شگرف را دراین بادی هنری ایجاد کرد. حضور این متریال در معماری دارای قدمت زیادی می باشدامروز استفاده از شیشه در ایجاد ساختمانها و همچنین دکوراسیون بسیار رایج می باشد. استفاده از شیشه در معماری باعث شوکوفایی این هنر کهن و همچنین پویایی روز افزوناین هنر (معماری( گشته است. این مقاله به بررسی یکی از کاربرد های این متریال درمعماری می پردازد.
زیر سازی کف طبقات از مراحل ساده تری برخوردار است. با توجه به اینکه سقف تمام شده است از پستی بلندی هایی برخوردار است (خصوصا اگر از نوع طاق ضربی باشد)نقش سازی تنها ایجاد یک سطح مستوی و مقاوم برای انجام فرش کف خواهد بود.
زیر سازی باید حتی الامکان سبک باشد. برای این منظور از بتن سبک استفاده می نمایند .بتن سبک مخلوطی از پوکه معدنی یا کوره ای و حداقل مقدار سیمان 200کیلو گرم در ازای 1000 کیلوگرم بود که شن و ماسه به ابعاد 15 میلیمتر خواهد بود. بعد از ریختن و خشک شدن بتن،سطح روی آن را باید دو سانتیمتر ملات ماسه سیمان اندود نمود.باید دقت داشت که عبور لوله های تاسیساتی و کابل های برق در داخل زیر سازی انجام میشود.بنابراین پیش بینی ضخامت لازم جهت عبور لوله ها از روی یکدیگر از نظر انجام فرش کف در رقوم مناسب دارای اهمیت است.تعداد صفحات : 3